FrågaFAMILJERÄTTAdoption16/01/2018

Adoption av sambos barn

Kan jag adoptera min sambos dotter som har levt med mig på heltid sedan hennes mamma dog när dottervar knappt fem. I dag är dottern snart myndig. Jag och barnet har talat om detta senaste tiden och vi vill gärna ha juridiska band förutom de emitionella vi redan har. Jah är sambo med dotterns pappa, räcker det? Eller måste vi vara gift?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.¨

Det korta svaret är: Ja, om du vill adoptera din sambos dotter måste ni först gifta er.

När ett barn adopteras klipps nämligen de rättsliga banden mellan barnet och dess biologiska föräldrar, vilket framgår av 4 kap 8 § föräldrabalken. Din sambo skulle därmed förlora sin rättsliga ställning som förälder om adoptionen genomfördes. Det enda undantaget från den regeln är om en make adopterar den andre makens barn enligt 4 kap 3 § föräldrabalken. I sådana fall behåller den biologiska föräldern sin rättsliga ställning även efter adoptionen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare