FrågaFAMILJERÄTTAdoption25/07/2014

Adoption av sambos

Hej.Jag har tre barn som jag har enskild vårdnad om.Inget umgänge är fastslaget enligt dom,och dom träffar inte pappan som anses olämplig.Nu har jag en ny sambo.Om han vill vara pappa till mina barn och adoptera dom,måste den biologiska pappan godkänna det?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Innan jag svarar på din fråga känner jag mig nödgad att göra dig uppmärksam på att personer i ett samboförhållande får inte adoptera tillsamman, se Föräldrabalken 4 kap 4 §. Notera också att det som huvudregel krävs att barnen samtycker om de är över 12 år, se 5 § ovangiven lag.

Nu till huvudfrågan: Som huvudregel gäller att den som inte har fyllt arton år, inte får adopteras utan föräldrarnas samtycke (dvs bägge föräldrarnas), se 4 kap. 5 a § Föräldrabalken. Enligt samma § andra stycket finns en undantagsregel. Samtycke behövs inte av den som är utan del i vårdnaden. Svaret blir alltså att den biologiska pappan inte behöver ge sitt samtycke.

Lawline RådgivareRådgivare