FrågaFAMILJERÄTTAdoption12/10/2017

Adoption av min frus amerikanska dotter?

Vuxenadoption av utländsk medborgare

Hej jag undrar om jag kan adoptera min "dotter". Hon är 35 år och amerikansk medborgare men har bott i Sverige och haft uppehållstillstånd i 25 år. Jag är gift med hennes biologiska mamma (svensk medborgare) och har varit pappa till henne sedan hon var 12år gammal. Hon har nu två barn vilka ser mig som morfar. Hon har ingen kontakt med sin biologiska pappa som bor i USA. Är det möjligt för mig att adoptera henne?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att adoptera en vuxen krävs det samtycke från den som ska adopteras. Det krävs även samtycker från din fru. För en adoption skickas förfrågan om adoption till tingsrätten. När tingsrätten prövar adoptionen tittar de i synnerhet på om adoptionen är till fördel för barnet samt om sökanden har uppfostrat barnet, eller om med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och barnet finns en särskild anledning till adoptionen. Vid vuxenadoptioner är det personliga förhållandet mellan sökanden och den som sökanden vill adoptera ett skäl som väger särskilt tungt i bedömningen. Du kan läsa mer om kriterierna för adoption i 4 kap. 6 § föräldrabalken.

Det finns inga hinder för dig att adoptera din dotter.

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare