FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag16/03/2018

Absolut, relativ eller särskild majoritet i aktiebolag?

Hej,

Hur vet man om det är absolut majoritet som gäller eller om det är relativ eller särskild i ett aktiebolag? Var kan man hitta dessa regler?

Väldigt tacksam för hjälp!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar att hänvisa till aktiebolagslagen (ABL), som du hittar här.

Eftersom jag inte vet om det är en specifik typ av beslut du undrar över eller när/var det aktuella beslutet i så fall ska fattas kommer jag att hänvisa till regler som anger majoritetskrav för beslut som fattas på bolagsstämman och av bolagets styrelse.

7 kap. ABL innehåller regler om bolagsstämman och 7:40 till 7:45 ABL behandlar olika majoritetskrav; vid andra beslut än val, vid val och vid beslut om ändring av bolagsordningen.

8 kap. ABL handlar om bolagets ledning och 8:22 ABL anger majoritetskrav vid styrelsebeslut.

Värt att notera är att under förutsättningar som i så fall anges i aktuell paragraf, gäller det som står i bolagsordningen, framför det som står i lagen. T.ex. i 7:41 2 st. ABL står det att "första stycket gäller inte om annat föreskrivs i bolagsordningen. I bolagsordningen får dock inte föreskrivas att det för giltigt val fordras fler röster än som anges i första stycket." I första stycket anges att relativ majoritet gäller vid val och andra stycket innebär att det inte kan bestämmas att mer än relativ majoritet ska krävas vid val. Bolagsordningen kan alltså ange att annat än det som står i lagen ska gälla, dock med en viss begränsning.

Det här blev ett ganska kort och översiktligt svar men jag hoppas att det var till hjälp för dig!

Mvh

Maja Stolt RosellRådgivare