FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/03/2010

Sjukpenning för timanställd

Hej! Jobbar som timanställd(intermittent står det på avtalet) på ett sjukhus. Hade bokat två pass men blev då dålig(pga smitta av calici på avdelningen)och sjukanmälde mig. Har jag inte rätt till sjuklön? Fick iaf ingen utbetald. Har försökt läsa era råd till andra samt kollat i lagen men kan ändå inte reda ut huruvida jag har rätt till ersättnin. Ska tillägas att mitt avtal sträcker sig över 6mån.

Lawline svarar

Hej! Bestämmelser om beräkning av sjukpenning finns i bl.a. 3 kap. 10 § AFL. Enligt andra stycket får - om det inte kan utredas hur den försäkrade skulle ha förvärvsarbetat under sjukperiodens första 14 dagar - sjukpenning utges efter vad som kan anses skäligt med ledning av hur den försäkrade har förvärvsarbetat före sjukperioden, om det kan antas att den försäkrade skulle ha förvärvsarbetat i motsvarande omfattning under de första 14 dagarna i sjukperioden. Bakgrunden till denna bestämmelse, som infördes med verkan fr.o.m. den 1 juli 2000, var att dag-för-dag-anställda som arbetar så regelbundet att de inte har behov av att anmäla sig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen saknade ett säkert försäkringsskydd för de första 14 dagarna. Detta går att utläsa i prop. 1999/2000:95 s. 17. Tidigare är konstaterat att om arbetstagaren anmäler sig hos arbetsförmedlingen har han/hon rätt till sjukpenning i 14 dagar minus karensdagen Du har alltså utifrån ovan angivna resonemang, oavsett om du hos arbetsförmedlingen är anmäld, förmodligen rätt till skälig sjukpenning de första 14 dagarna minus karensdagen. Vänligen,
Anton StrandbergRådgivare