FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 05/03/2010

Uppsägning från arbetstagers sida

Hej, en fråga om uppsägningstid vid uppsägning från arbetstagares sida. Jag har läst en massa juridik, men det var för rätt länge sedan, så jag har inte stenkoll på tolkningen av LAS. Jag undrar följande; Är det möjligt för arbetsgivare att förlänga en anställds uppsägningstid hur mycket som helst eller finns det gränser? Om en arbetstagare t.ex. har arbetat i 3 år, inget kollektivavtal föreligger, men enligt företagsreglerna (som är hänvisade till i anst.avtal) så är uppsägningstiden 6 månader. Gäller då detta? Skulle man kunna skriva in 12 månader uppsägningstid?

Lawline svarar

Hej, Av 11 § LAS framgår att uppsägningstiden uppgår till minst 1 månad när du som arbetstagare säger upp dig. Jag tolkar bestämmelsen som att detta utgör en miniminivå och att det därmed är möjligt att, även utan stöd i kollektivavtal, komma överens om en längre uppsägningstid vid uppsägning från arbetstagarens sida genom att hänvisa till företagsreglerna. Jag vill emellertid framhålla att viss tveksamhet råder i denna del. Anställningsavtalet är ett avtal som ingås mellan den anställde och arbetsgivaren. Precis som för avtal i övrigt skall anställningsavtalet hållas (pacta sunt servanda) och om arbetsgivaren är intresserade av en förlängning av den avtalade uppsägningstiden är denne därför hänvisad till att komma överens om detta. Någon möjlighet för arbetsgivaren att på egen hand ändra villkoren i anställningsavtalet finns således inte, däremot är det vanligt att man i anställningsavtal hänvisar till gällande kollektivavtal och att arbetsgivaren tillsammans med arbetstagarorganisationerna därigenom kan få tillstånd en ändring. Eftersom inget kollektivavtal finns är emellertid denna möjlighet för arbetstagaren utesluten. Oavsett längden av uppsägningstiden ska man komma ihåg att det för både arbetstagare och arbetsgivare ofta finns ett intresse av att hitta en gemensam lösning. Att som arbetsgivare hålla kvar en anställd genom att hota om skadeståndsansvar pga. av att en överenskommen uppsägningstid inte har följts är sannolikt sällan en lönsam affär. Med vänliga hälsningar,
Elias HimselRådgivare