FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/02/2010

Beräkning av anställningstid

Hej Jag har jobbat på en arbetsplats i 6 år och har sagt upp mig själv eftersom jag har hittat ett nytt jobb, det nya jobbet har ingen samverkan med det gamla. Jag har jobbat ca 18 månader på det "nya" jobbet och har sagt upp mig för att återgå till det "gamla" jobbet jag hade först. Min fråga är: gäller min anställnings tid (6 år) jag hade från början, eller börjar jag på ruta ett? Finns detta skrivet i någon lag? Jag har försökt att tyda LAS men det är lite svårt att begripa gällande detta.

Lawline svarar

Hej, Regler om anställningstid och andra frågor rörande anställning regleras i lagen om anställningsskydd (LAS ) se https://lagen.nu/1982:80 Anställningstiden kan få betydelse för arbetstagaren enligt flera olika bestämmelser i LAS, se tex 11, 15 och 25 §§ LAS. Hur anställningstiden skall beräknas framgår dock inte av själva lagtexten men ledning kan hittas i förarbetena och i praxis. All den tid som ett anställningsförhållande har förelegat får i regel räknas med om inte annat anges. Detta gäller oavsett anställningens art eller omfattning (tillsvidareanställning, vikariat, hel- eller deltid m.m). Anställningen måste inte vara sammanhängande, det har således inte någon betydelse att du gjort ett uppehåll i arbetet hos den aktuella arbetsgivaren. också tid då arbetstagaren varit sjuk, tjänstledig, strejkat m.m får räknas under förutsättning att ett anställningsförhållande förelegat. I regel föreligger heller inte någon begränsning bakåt i tiden men se dock tex 15 § LAS. I 3 § LAS regleras särskilt beräkning av anställningstiden i vissa fall av byten inom en koncern. Observera också att flera av de regler som berör anställningstiden kan frångås i kollektivavtal se 2 § LAS. Något annat kan alltså gälla enligt det kollektivavtal som gäller på din arbetsplats. Med vänlig hälsning,
Hanna RehnRådgivare