FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 01/02/2010

Kritikrätt

Vi har en ny chef på vår förskola och han har "råkat" lova en heltidsanställning till en ny här, problemet är bara att det FINNS INTE EN HELTIDSTJÄSNT! Så därför har han förflyttat personal som arbetat här i flera år, till andra förskolor olika dagar för att göra en heltidstjänst. De gamla får flytta sig för denna nya människa. De är helt förkrossade över situationen och vägrar acceptera sättet han gjort detta på. Och allt detta skedde över våra huvuden. Har inte haft en chans att få en syl i vädret för att yttra våra åsikter. Våran chef vill nu tysta ner "sanningen" och vill att vi ska gå ut med en falsk information till föräldrarna. Vi har även blivit förbjudna att prata om hans "misstag" på arbetsplatsen kollegor sins emellan.. Föräldrarna kommer gå i taket om de får reda på att han står fast vid detta beslut han tagit. Har han rätt att tysta ner oss? Vi vill att föräldrarna ska veta sanningen om hur dåligt han skött sig.

Lawline svarar

Hej Som arbetstagare har man en lojalitetsplikt gentemot sin arbetsgivare. Denna lojalitetsplikt innebär emellertid inte att man är förbjuden att kritisera och ifrågasätta sin arbetsgivares handlande och agerande. Tvärtom har arbetsdomstolen slagit fast att kritikrätten är långtgående och att det är en förutsättning för goda arbetsförhållanden och ett gott arbetsresultat. Kritikrätten är som störst för de anställda som inte innehar någon chefsposition. För er som jobbar ute i förskolorna finns således ett stort utrymme att fritt framföra kritik både internt mellan kollegor men också utåt gentemot exempelvis föräldrarna. Om ni dessutom är offentliganställda skyddas ni i detta sammanhang också av grundlagsstadgarna om yttrande och meddelarfrihet vilka förbjuder arbetsgivaren att vidta åtgärder som medför negativa konsekvenser för er anställda på grund av att ni framfört kritik. Sammanfattningsvis kan alltså inte er chef tysta ned er och därigenom hindra er från att ifrågasätta hans beslut. Det står er fritt att diskutera hans beslut er kollegor emellan och även att framföra er åsikt till föräldrarna. Däremot har ni en lojalitetsplikt gentemot er arbetsgivare vilket medför att kritiserandet inte får gå hur långt som helst och exempelvis övergå i hot om åtgärder som är till skada för arbetsgivaren. Om ni inte redan har gjort det tycker jag också att ni ska ta kontakt med det fackförbund som er arbetsgivare ingått kollektivavtal med och informera dem om situationen på er arbetsplats. Med vänliga hälsningar,
Elias HimselRådgivare