FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt13/07/2006

Väsentligt avtalsbrott

Hej, Jag undrar vad som menas med "väsentligt avtalsbrott" och hur detta skiljer sig mot bara "avtalsbrott"? Tack på förhand! Med vänlig hälsning Robin Nilsson

Lawline svarar

Hej! Med väsentligt avtalsbrott menas oftast ett avtalsbrott som ger den andra parten grund för att häva avtalet. Vad som skiljer ett väsentligt avtalsbrott från ett vanligt avtalsbrott beror på vad det är för avtal och vad avtalsbrottet består i. I de flesta fall finns inga fasta ramar utan t.ex. sedvanor och domstolspraxis är avgörande för vad som utgör ett väsentligt avtalsbrott. Återkom gärna med mer information om avtalssituation och vad avtalsbrottet består i. Med vänliga hälsningar
Daniel WaermeRådgivare