FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt20/07/2006

Skadestånd p.g.a. hävning

Hej! Vi har haft vår bostadsrätt ute till försäljning och hittade en köpare. Köprekontraktet undertecknades och handpenningen skulle erläggas ca 7 dagar efter undertecknande. Det kom dock aldrig in någon handpenning och efter många turer beslutades det att köpet skulle hävas, den potentiella köparen undertecknade ett avtal om återgång av köp med skadeståndssumma på 100.000. Nu visar det sig att hon inte tänker/kan/vill betala enligt återgångsavtalet. Vad har vi för möjligheter att gå vidare med detta? Hur går man vidare? Mäklaren verkar måttligt intresserad.

Lawline svarar

Hej! Avtal skall hållas, pacta sunt servanda. Ett antal ogiltighetsgrunder finns emellertid i 3kap. Avtalslagen, se http://www.lagen.nu/1915:218. Inget i din fråga tyder på att någon av 28-35 §§ skulle vara för handen. 36 § är emellertid en s.k. generalklausul och beskriver inte, såsom de förevarande, någon specifik situation. Avtalsvillkor får jämkas eller lämnas utan avseende, om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. Vad jag syftar på är den höga skadeståndssumman. Skadestånd skall ersätta den skada som har uppstått p.g.a. hävning. Om den avtalade summan skulle visa sig vara långt över de utgifter/kostnader ni haft p.g.a. hävning skulle beloppet kunna jämkas vid en eventuell domstolsprövning. Denna bedömning är väldigt svår att göra - varför ovanstående bör betraktas som rena spekulationer. Huvudregeln är alltjämt att avtal skall hållas. Avtalet innebär att ni har en fordran på "köparen". För att kunna vända er till kronofogdemyndigheten krävs att skulden är fastställd. Att en skuld är fastställd innebär att det måste finnas ett beslut som säger att skulden finns mellan parterna. En skuld eller förpliktelse kan fastställas via ett betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten eller via domstol. För mer information hänvisar jag till KFM:s hemsida: http://kronofogden.se/ Om något är oklart eller om ni har ytterligare frågor är ni välkomna att höra av er igen. Med vänliga hälsningar
Daniel WaermeRådgivare