FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/12/2009

Behålla lön vid omplacering

Bibehålla lön vid omplacering? Jag kommer att omplaceras till en ny tjänst. Vilken rätt har jag att behålla min gamla lön som är markant högre?

Lawline svarar

Hej,

Arbetsgivarens omplaceringsskyldighet är långtgående, vilket innebär att denne måste försöka omplacera en arbetstagare istället för att säga upp vederbörande i stor utsträckning. Arbetstagaren kan därmed få finna sig i att byta till en tjänst med mindre ansvar, omplaceras till en annan ort eller med få en tjänst med lägre befattning och därmed lägre lön. Allt detta beroende på vad arbetsgivaren har för resurser och vad denne kan erbjuda. En mindre arbetsgivare har följaktligen inte samma möjligheter att erbjuda en likvärdig tjänst som en större arbetsgivare skulle ha haft i samma situation. Arbetstagaren kan inte kräva att få behålla den högre lönen om denne blir omplacerad, utan får acceptera den lön som är skälig med tanke på vilken typ av tjänst omplaceringen gäller. Detta betyder inte att arbetstagare skall acceptera alla omplaceringar. Det är svårt att dra en exakt gräns för vad som är en rimlig omplacering och vad som är oskäligt och därmed inte bör accepteras. Prata med facket eller det fackförbund som har kollektivavtal med din arbetsgivare och hör om de anser att det är en skälig omplacering eller om du bör gå vidare i frågan.

Lycka till!

Emma NordinRådgivare