FrågaSKATTERÄTTÖvrigt09/12/2009

Beskattning i tjänst vid kvalificerad andel

Hej!

IL 57 kap. 20 § \"Utdelning på en kvalificerad andel ska tas upp i inkomstslaget tjänst till den del den överstiger gränsbeloppet. (..)\"Vad gäller avseende inkomstslaget tjänst med anledning utav lagrum enligt ovan;Är utbetalningen en kostnad eller ej för bolaget, dvs ska bolaget först belastas med bolagsskatt innan aktuell utbetalning kan ske samt skall någon arbetsgivaravgift erläggas?

Tackar på förhand.

Lawline svarar

Hej,

Beskattningens förläggning till tjänst är endast ett tekniskt arrangemang för att åstadkomma högsta möjliga skattebelastning. För bolagets del utgör det belopp som ska beskattas i tjänst fortfarande utdelning och ska således först beskattas i bolaget med en skattesats på 26,3 %. Varken sociala avgifter eller den särskilda löneskatten ska debiteras och till följd av detta berättigar inte inkomsten till grundavdrag.

Vänligen,

Andreas VinqvistRådgivare