Sägas upp på grund av med i brottsregistret?

Hej!

Jag har skrivit på att anställningsavtal angående en tillsvidaretjänst. Nu vill företaget att jag ska lämna in ett utdrag ur brottsregistret vilket jag finns med i. Kan företaget avskeda mig om jag finns med i brott och misstankesregistret?

/T

Lawline svarar

Hej!

Din arbetsgivare hade mycket väl kunna välja att inte anställa dig över huvud taget på den grund att du finns med i brottsregistret. Jag förstår emellertid din fråga som att du redan är att betrakta som anställd på företaget, som då måste säga upp dig.

Det finns enligt lagen om anställningsskydd (som du hittar https://lagen.nu/1982:80) två grunder för uppsägning: arbetsbrist och personliga skäl. I ditt fall rör det sig om det senare och då krävs sakliga skäl, enligt lagens 7§.

Bedömningen om vad som är sakliga skäl görs i det enskilda fallet. Utan vidare uppgifter om arbetets och brottets karaktär är det därför svårt att svara säkert på din fråga, men jag skall göra ett försök till att förklara hur en bedömning bör gå till. Man söker ofta stöd i de förarbeten som utarbetas när lagen skrivs. Generellt kan sägas att ett högt krav ställs på sakliga skäl i fall som dessa – du måste ha visat dig ” klart olämplig för arbetet” (s.124 i propositionen till lagen om anställningsskydd). På samma sida sägs också att den som ”varit anställd mycket kort tid inte kan göra anspråk på samma mått av anställningstrygghet som den som har flerårig verksamhet hos arbetsgivaren bakom sig”, men jag tror inte det kommer att utgöra något hinder för dig.

Domstolarna har generellt behandlat den här typen av fall på ett som bör tala till din fördel. Man kan sammanfattningsvis säga att så länge det rör sig om ett någorlunda enkelt brott som inte påverkar din lämplighet att sköta arbetet i fråga, kommer din arbetsgivare att få svårt att möta kravet på sakliga skäl och därmed sakna grund att säga upp dig. Om du exempelvis är dömd för barnpornografi och anställts som dagislärare, blir bedömningen naturligtvis en annan.

Jag hoppas mitt svar hjälper dig på vägen och att du utifrån det kan dra slutsatser som passar just ditt fall. Annars är du välkommen att ställa fler frågor.

Vänligen,

Joel DahlquistRådgivare