FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/11/2009

Löneavdrag för slarvfel

Hej, På en god väns arbetsplats finns ett larm som måste larmas av på morgonen. Vid ett tillfälle angav den anställd fel larmkod vilket innebar att väktarbolaget ryckte ut. Arbetsgivaren drog av 2000:- på arbetstagarens lön. Man angav inte vad avdraget avsåg. Man hade inte förvarnat arbetstagarna om att man skulle göra avdrag på lönen om man orsakade ryck. När arbetstagaren ville ha ett kvitto på att beloppet betalats till väktarbolaget blev svaret NEJ. Är detta lagligt?

Lawline svarar

Hej!
Jag väljer att dela upp frågan i två delar där den första är om din vän är skyldig att ersätta arbetsgivaren under förutsättning att denne har haft en kostnad om 2000 kronor för en onödig utryckning och den andra blir att utreda om arbetsgivaren har haft rätt att göra löneavdrag på det sätt som här har skett under förutsättning att din vän är skyldig att ersätta arbetsgivaren.

Vanliga bestämmelser för skadestånd mellan parter som har kontrakt med varandra gäller inte när en arbetsgivare söker skadestånd från en arbetstagare. I ett sådant fall krävs det, utöver vanliga regler, att det finns synnerliga skäl till att arbetstagaren ska ersätta arbetsgivaren för uppkommen skada. Synnerliga skäl uttrycker att det är fråga om väldigt starka skäl. Typiskt sätt anses synnerliga skäl innefatta situationer där arbetstagaren avsiktligt orsakar sin arbetsgivare skada eller att arbetstagaren medvetet utsätter arbetsgivaren för en oacceptabel risk för skada. Hit hör situationen att en arbetstagare olovligen använder arbetsgivarens utrustning som får till följd att utrustningen skadas. Det är också troligt att avgifter av straffkaraktär som en arbetstagare orsakar sin arbetsgivare ibland räknas hit, till exempel parkeringsböter. Ett enstaka misstag med ett larmsystem kommer inte i närheten av synnerliga skäl utan den sortens kostnader måste en arbetsgivare räkna med då han låter installera larmet. Detta regleras i skadeståndslagens 4 kap 1 § som du hittar https://lagen.nu/1972:207#K4P1 .

Om din vän av någon anledning ändå skulle vara skyldig att ersätta arbetsgivaren får arbetsgivaren inte göra ett löneavdrag om inte din vän godkänner det sättet att betala. En arbetsgivare har oerhört sällan rätt att göra löneavdrag utan arbetstagarens medgivande. Arbetsgivaren är hänvisad till att framställa sitt krav i den ordning som normalt gäller för vilket krav som helst, alltså börja med att skriva en faktura. Överträdelser av denna regel anses så allvarlig att kränkningsskadestånd normalt utgår vid allvarliga överträdelser. Ett sådant skadestånd måste antas klart överstiga det belopp som arbetsgivaren olovligen har behållet i det här fallet. Med hänsyn till denna reglering saknar det helt betydelse om arbetsgivaren visar ett kvitto eller en faktura på grund av utryckningen. Den här regleringen finns i lag om arbetsgivares kvittningsrätt som du finner https://lagen.nu/1970:215 .

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare