Handbegripligen hämta barn från någon som vårdar barnet

Min sambos exfru vill inte att han lämnar barnen (6 och 9 år) till mig när han är på tjänsteresa några dagar. Hon har handgripligen hämtat dem hos oss och stödjer sitt agerande på att hon har rätten på sin sida att göra så. Vad är det som gäller? När barnen har växelvis boende är det då inte den föräldern som har ansvaret den vecka som bestämmer vem man vill skall ta hand om barnen?

Lawline svarar

I brottsbalken 4:7 finns det ett brott som heter egenmäktighet med barn och reglerar det fall att barn egenmäktigt skiljs från den som har vårdnaden. För att straffansvar skall aktualiseras krävs inte att barnet faktiskt vårdas av dess juridiska vårdnadshavare. Det kan aktualiseras även då exempelvis en av föräldrarna egenmäktigt hämtar barnet från den som har hand om den faktiska vårdnaden av barnet. Till exempel dagispersonal, morföräldrar eller person i samma sits som du. Barnens mamma har nog troligtvis inte enligt min mening rätt att komma och hämta barnen på så sätt som hon gjort.

Med vänlig hälsning

Daniela PantoRådgivare