FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/10/2009

Ansökningsavgift vid asökan om lagfart efter bodelning

Hur fungerar det vid skilsmässa. Min make skall bo i vårt fritidshus och jag skall sälja vår bostadsrätt. Måste han betala för ny lagfart om han skall stå som ensam ägare till stugan? Bör jag kanske skänka min del till honom, slipper man betala för ny lagfart då?

Lawline svarar

Hej.

När ägarförhållandet för en fastighet förändras skall den nye ägaren alltid ansöka om lagfart. Då betalas en ansökningsavgift. Ansökningsavgiften betalas oberoende av hur den nya ägaren har förvärvat fastigheten, alltså även om Du skänker Din del till Din make. Det går inte att undgå den avgiften. Stämpelskatt betalas dock inte när en fastighet mottas som gåva eller genom bodelning vid en skilsmässa.

Med vänlig hälsning

Martin ÅgrenRådgivare