FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/10/2009

Bodelning vid kortvarigt äktenskap

Hej.

Min bror har gift sig och efter endast 3 veckor skall de skilja sig. I detta fall delas väl inte giftorättsgodset lika. Hon har ingenting och de levde aldrig tillsammans. Hon ljög dessutom om att hon hade skrivit på och skickat in äktenskapsförord.

Han blev helt enkelt lurad.

Lawline svarar

Hej,

Då ett äktenskap upplöses efter endast en kortare tid, kan en likadelning av giftorättsgodset ofta framstå som oskälig. Av den anledningen stadgas i 12 kap. 1 § Äktenskapsbalken:”i den mån det med hänsyn särskilt till äktenskapets längd men även till makarnas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt är oskäligt att en make vid bodelning skall lämna egendom till den andra maken i den omfattning som följer av 11 kap., skall bodelningen i stället göras så att den förstnämnda maken får behålla mer av sitt giftorättsgods.”

Med kortvariga äktenskap menas äktenskap som inte har varat mer än fem år. I denna tid bör medräknas sådan tid då makarna före äktenskapet har bott tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden.

Jämkningen sker schablonmässigt och kopplad till äktenskapets längd i förhållande till femårsregeln. Om t.ex. äktenskapet varat i tre år, bör en delning enligt femårsmodellen innebära att endast 3/5 av respektive makes giftorättsgods skall bli föremål för likadelning.

Makarna har möjlighet att komma överens om beräkningsmetodiken, t.ex. att endast hela år skall räknas. Om någon sådan överenskommelse inte finns, bör beräkningen göras per hel månad av femårstiden.

Om en makes giftorättsgods huvudsakligen eller till stor del utgörs av bostad eller bohag som har förvärvats för makarnas gemensamma begagnande, bör denna i princip inte delas enligt schablonen. Jämkningen bör i sådant fall endast avse övrig egendom.

För din brors del medför detta att giftorättsgodset inte kommer att delas lika, utan han kommer att få behålla en betydligt större del.

Vänligen,

Andreas VinqvistRådgivare