Olaga tvång genom misshandel

Hej. Jag har en fråga gällande olaga tvång BrB 4:4 §.

Det gäller ett fall då en man vill att hans sambo ska tatuera in mannens namn på hennes arm, vilket hon inte vill. Mannen tar då tag i henne och håller fast henne medans han tatuerar in sitt namn på hennes arm. Är detta Olaga Tvång BrB 4:4 § eller är det Misshandel BrB 3:5 § ?

Lawline svarar

Hej,

Olaga tvång är ett brott där en person tvingar en annan person att göra, tåla eller underlåta något. Det tvånget kan bestå i misshandel eller annat våld eller hot om våld. Att tatuera någon mot ens vilja, åsamkar den person en så pass stor smärta och skada att det sannolikt ses som en misshandel. I det fallet konsumerar olaga tvång misshandelsbrottet och mannen skulle i så fall vara ansvarig för olaga tvång.

Med vänlig hälsning

Natalie LindgrenRådgivare