FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder25/10/2009

Straff för misshandel/ringa misshandel

Hej! Min kompis vart anmäld för misshandel nu för nån månad sen och skall på förhör om detta..Han har förklarat händelsen för mej och undrar mycket över detta..

Händelsen är att han skulle och handla och parkerade sin bil utan för affären vid det tillfället vart det massa ungdomar utanför affären med mopeder och a-traktorer.. När han kom ut efter och ha handlat så var det en utav dom med a-traktor som parkerat bara nån cm framför kompisens bil trots att parkeringen var stor nog för en massa bilar att parkera..kompisen blir arg o säger till traktor killen att flytta sej denne gör inte detta då kliver kompisen ur sin bil och skriker till och går fram o tar tag i traktor killen och säger att nu flyttar du dej..denne flyttar då på sej men fortsätter att gasa o stegra framåt med sin a-traktor..min kompis som då redan var på dåligt humör stiger då ur sin bil igen o då säger till denne kille att gå ur sin traktor och då säger han att han kan ha delat ut en örfil eller 2..och nu är han anmäld för detta...han har inga vittnen på att detta var provocerat men han itraktoren hade alla kompisar utanför och dom har vittnat om att han slog till denne traktor killen...min kompis är ej dömd för misshandel eller våldsbrott tidigare...Vad kan straffet bli för en sådan händelse?

Mvh En undrande orolig vän

Lawline svarar

Hej!

Reglerna om misshandel finns i 3 kap 5§ Brottsbalken. Det är svårt för mig att avgöra om detta handlar om misshandel eller ringa misshandel som är den mildare graden av misshandel, men en riktlinje är att det handlar om ringa misshandel om den drabbade inte behöver uppsöka sjukhus för sina skador. Det finns även exempel på om man slagit med öppen handflata, jämfört med knuten näve. Från vad du berättar låter det mer som ringa misshandel än misshandel av normalgraden så jag utgår från det. Straffet om man döms för ringa misshandel är böter eller fängelse i högst 6 månader.

Vilken påföljd man får om man döms är individuellt i varje enskilt fall då man gör en bedömning utefter omständigheterna i just det fallet, därför kan jag inte uttala mig närmare om vilken påföljd din vän skulle få, då jag inte känner att jag vet tillräckligt om omständigheterna kring händelsen.

Det finns i 29 kap Brottsbalken regler för vad som kan anses försvårande omständigheter, samt förmildrande omständigheter när det gäller straffmätning om du vill läsa mer själv, då jag även vad gäller de reglerna inte har nog med information om just detta fallet för att kunna uttala mig med någon som helst säkerhet.

Vill du läsa mer själv så hittar du Brottsbalken https://lagen.nu/1962:700

Med vänlig hälsning

Karin HellanderRådgivare