FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/09/2009

Uppsägningstider

Hej! Jag har en 50% fast tjänst på landstinget som undersköterska, har jobbat där i 4 år, nu har jag hittat ett jobb som kan erbjuda mej en 100% fast tjänst och jag har tackat ja. Har jag 3 månadres uppsägning? Kan man göra något för att få sluta tidigare?

Lawline svarar

Hej, Det stämmer att du har rätt till minst tre månaders uppsägningstid då din anställning har varat i minst 4 år (se 11 § 2 st i lagen om anställningsskydd). Detta är dock endast en minsta rätt du har som arbetstagare. Däremot finns det ingenting som enligt lag hindrar dig från att komma överens med din arbetsgivare om en kortare uppsägningstid. Arbetsgivaren har å sin sida rätt till minst en månads uppsägningstid (11 § 1 st. LAS). Med vänlig hälsning
Natalie LindgrenRådgivare