FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 23/08/2009

Beräkning av anställningstid

Hej Vi är 8 personer som idag har blivit varslade om uppsägning. En person som har likn arb uppgifter som mina har inte blivit uppsagd och han är anställld en dag efter mig men han är idag pappaledig. Har det någon betydelse? Det påstår ag. Hälsningar

Lawline svarar

Hej, Att en arbetsgivare undantar en person från uppsägning regleras https://lagen.nu/1982:80#R9 . Det faktum att mannen du åsyftar har varit anställd en dag kortare än dig har betydelse eftersom anställningstiden beräknas från den dag anställningen påbörjades. Dock kan en person få ”extramånader” om personen ifråga är 45 eller äldre. Att mannen du omnämner är föräldraledig har ingen betydelse eftersom anställningstiden löper vidare under föräldraledigheten. Ytterligare en aspekt är att företaget delas in i olika enheter när turordningslistan ska göras. Du skrev att ni hade liknande arbetsuppgifter men om han har dessa arbetsuppgifter på ett annat arbetsställe så kan ni hamna på olika turordningslistor. En viktig aspekt är att alla ovan nämnda bestämmelser kan efter avtal med facket helt bortses från. Med vänlig hälsning
Mikael SödermanRådgivare