FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/07/2009

Provanställning

jag har ett års provantällnd med tre månaders uppsägningstid.jag vill nu efter en månad avbryta detta. gäller två veckors uppsägning iallafall? kan jag ändra kontraktet eftersom det endast är lagligt med 6 mån provantställning?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Det är omöjligt för dig att ha ett års provanställning med tre månaders uppsägningstid. Det ligger i definitionen av en provanställning att den är tidsbegränsad till högst 6 månader och då förekommer det ingen uppsägningstid. En provanställning kan till och med avbrytas i förtid om inte något annat har avtalats, 6 § lagen om anställningsskydd se https://lagen.nu/1982:80. Vill arbetsgivaren inte förlänga anställningen efter prövotidens utgång måste denne meddela den anställde detta, om han inte gör det övergår anställningen i en tillsvidareanställning. Det finns även andra typer av tidsbegränsade anställningar som är möjliga för de som är t.ex. visstidsanställda eller vikarier 5 § LAS. Det du bör ta reda på om det verkligen är menat att du ska vara provanställd, då kan du avbryta anställningen när du vill. Sträcker sig anställningstiden däremot över ett år, gäller en minsta uppsägningstid på en månad för både dig och din arbetsgivare 11 § LAS. Med vänlig hälsning
Natalie LindgrenRådgivare