FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/10/2009

Kan en visstidsanställning sägas upp i förtid?

Hej, jag är 18 år och har en allmän visstidsanställning t.o.m. september. Har nu jobbat sedan 5:e juni. Vad har jag för uppsägningstid? Kan jag sluta direkt om jag vill, eller är det en månads uppsägningstid för både mig och arbetsgivare?

Lawline svarar

Hej Allmän visstidsanställning upphör vid anställningens utgång eller när arbetet är slutfört, i enlighet med 4 § LAS. Detta innebär att möjlighet att ensidigt säga upp anställningsavtalet i förtid saknas. Om båda parter dock kommer överens om att anställningen skall upphöra i förtid, är detta tillåtet. Uppsägningen måste således vara ömsesidig. En uppsägning i förtid från endera av parterna som inte är ömsesidigt överenskommen, kan resultera i skadestånd på åberopande av den drabbade parten. Om du vill läsa mer om vad som gäller vid visstidsanställning respektive tillsvidareanställning, klicka https://lagen.nu/1982:80 Vänligen
Lawline Rådgivare