FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev17/04/2009

När ska skuldebrevet återbetalas?

Hej

jag har tagit ett lån av en privatperson. Vi har skrivit ett skuldebrev där det framgår att lånet ska vara återbetalt den 27 juni 2011. Vi har inte skrivit en avbetalningsplan eller liknande, endast att lånet ska vara återbetalt på detta datum. Nu vill personen ha tillbaka pengarna på en månad, är detta möjligt att kräva?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Huvudregeln är att skuldebrev ska betalas vid anfordran, se Skuldebrevslagen 1kap. 5§ se https://lagen.nu/1936:81 . Bestämmelsen är dock dispositiv, vilket innebär att har en förfallodag avtalats gäller denna istället för den nyss nämnda huvudregeln. Hade Ni inte avtalat en förfallodag, hade det därför varit möjligt att kräva återbetalning vid anfordran. I Ditt fall är Du dock inte är skyldig att återbetala lånet förrän den avtalade förfallodagen.

Med vänlig hälsning

Gustav NittbyRådgivare