FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/02/2009

Utebliven lön

Min f.d arbetsgivare vägrar betala ut en lön som de är skyldiga mig, de påstår att jag ej hade lön i efterskott. I mitt anställningsavtal står dock detta och jag har i alla år fått lön i efterskott. Har även lönespecifikationer som intygar detta. Hur går jag lättaste vidare med ett ärende som detta? Känner mig djupt kränkt av deras behandling och vill ha ut min lön som de håller inne.

Lawline svarar

Hej, Att betala ut lön är en viktig skyldighet som en arbetsgivare har. Det är bra att du har sparat både lönespecifikationer och anställningsavtal då tvister inom arbetsrätt ofta handlar om vad som går att bevisa. Om du är fackligt ansluten kan du vända dig till ditt fack för att få stöd och hjälp i den här typen av fråga. De är vana att hantera den här typen av problematik och skall finnas till hands för dig i en situation som denna. Är du inte fackligt ansluten kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten för att ansöka om ett betalningsförläggande. Det betyder att Kronofogden kan hjälpa dig i indrivningen av din lön som är att betrakta som en fordran som du har mot din före detta arbetsgivare. Ett betalningsföreläggande är ett beslut som visar att skulden faktiskt finns och är riktig. För att Kronofogden skall kunna ta ett sådant beslut måste du visa för dem följande: • att förfallodagen för lönen har passerat, • att det finns ett giltigt avtal er emellan där skulden uppkommit, i detta fall är det ditt anställningsavtal • samt att skulden avser pengar Om Kronofogden kommer fram till att din arbetsgivare är skyldig dig pengar kan du ansöka om verkställighet. Det betyder att Kronofogden hjälper dig att driva in pengarna från din före detta arbetsgivare så att du får din uteblivna lön. Det finns vissa kostnader kopplade till verkställighet som man bör beakta. Om din uteblivna lön inte utgör särskilt mycket pengar kan det i värsta fall kosta mer än det smakar. Om du inte är fackligt ansluten skulle jag råda dig att ringa alternativt besöka Kronofogdemyndigheten för vidare information i hur du skall gå tillväga i indrivningen av din uteblivna lön. Lycka till!
Emma NordinRådgivare