FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt30/01/2009

Skadestånd, mobbning

Hej Jag undrar hur man går tillväga rent praktiskt om man tänker stämma sin skola? jag studerar på ett framstående universitet och jag och en till tjej i klassen mobbas för hur vi ser ut, det har gått så långt att hela hösten har vi vägrat att gå dit om inte den andra kan komma. lärarna och administrationen vet hur situationen är och gör ingen mot det. vi tar studielån och missar moment i skolan. denna mobbning har pågått sedan i stort sett dag ett. vi har gått ett och ett halvt år, vi hade en till kompis som mobbades och hon slutade efter första året för hon orkade inte gå kvar.. vad är en rimmlig summa? vilka ska man kontakta? hur går man till väga? vad kostar det oss som stämmer? mvh

Lawline svarar

Hej! Man kan stämma sin skola för mobbning och yrka på skadestånd. Enligt 3 kap. 2 § Skadeståndslagen (SkL) skall staten eller kommunen ersätta personskada, sakskada, ren förmögenhetsskada eller skada på grund av kränkning om den orsakas på grund av fel eller försummelse vid myndighetsövning, se https://lagen.nu/1972:207. Myndighetsövning innebär att samhället utövar makt över medborgarnas rätt- och skyldigheter. Grundskolan räknas därför som myndighetsövning eftersom att vi har skolplikt i Sverige. Både praxis och förarbeten ger dock bilden av att när det är fråga om tveksamma fall brukar det numera räknas in under myndighetsövning i 3:2 SkL. Nämnas kan t.ex. att tillsättning av statlig tjänst ses som maktutövning även fast det inte är fråga om något tvång. Momentet av maktutövning behöver inte vara så konkret. Därför bör även studier på universitetet kunna anses som myndighetsutövning. För att se om skolan har varit försumlig får man se bl.a. om de har handlat så som de borde för att undvika mobbning, t.ex. om de har någon handlingsplan för bekämpning av mobbning och om de gjort vad de kunnat för att undvika att ni som elever blir utsatta för mobbning. Det är omöjligt att veta vad som skulle vara ett rimligt skadeståndsanspråk då ni inte skriver vilka exakta skador det är fråga om. Mitt tips är att ni anlitar en advokat, vilket bör kosta max 2000 kr i timmen. Rättegångskostnader varierar och behöver bara betalas av er om ni förlorar målet. I en inte alltför okomplicerad tvist som prövas i tingsrätt och hovrätt är det inte ovanligt att kostnaderna uppgår till ca 50 000 kr. Hoppas det var till någon hjälp! Mvh Frida
Frida HenkowRådgivare