FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt25/12/2008

Olika typer av rättspraxis?

Vilka tre olika typer av praxis finns. I vilka publikationer återfinns dessa?

Lawline svarar

Hej,

Jag vet inte riktigt vilka tre typer av praxis Du avser i frågan. Praxis kan vara såväl domstolspraxis (rättspraxis) som sedvänja inom en bransch.

De tre mest tillämpade sammanställningarna av rättspraxis torde finnas i följande tidsskrifter:

1. Nytt juridiskt arkiv avdelning 1 – NJA. Rättsfall från Högsta Domstolen refereras här. Fallen handlar om civilrätt, straffrätt och processrätt. I den blå lagboken står det H årtal:nummer under vissa lagrum. I juridisk text hänvisas det vanligtvis NJA – [årtal] följt av [sidnummer].

2. Regeringsrättens årsbok – RÅ. I den refereras rättsfall som handlar om offentlig rätt; skatterätt, socialrätt och socialförsäkringsrätt. Hänvisning- RÅ [årtal] ref. [nummer].

3. Rättsfall från hovrätterna – RH. Vissa mer intressanta domar från de sex hovrätterna refereras här. Rättsfallen berör civilrätt, straffrätt och processrätt. Refererade fall i RH har inte lika stor tyngd som NJA har inom rättstillämpningen. Hänvisning - RH [årtal] : [nummer].

Här kan Du själv läsa i dessa sammanställningar -http://lagen.nu/dom/index/

Vänliga hälsningar,

Carl Johan FahlanderRådgivare