Kan vårt gemensamma hus dras in i sambons konkurs?

Hej.

Min sambos företag (AB) är försatt i konkurs. hon har gått i borgen för vissa lån och har halva vårt hus som säkerhet. kan min halva säljas för att få loss kapital utan mitt godkännande? kommer mina tillgångar att räknas som en tillgång vid sammanställningen av min sambos alla skulder?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Huvudregeln i svensk rätt är att vardera sambo äger sin egendom och svarar för sina egna skulder. Dina tillgångar tillgodoräknas således inte din sambo vid eventuell utmätning.

Det finns en presumtionsregel i 4 kap 19 § 1 st utsökningsbalken (UB) där det framgår att lös egendom som två sambor har i gemensam besittning anses tillhöra gäldenären om ej annat visas. Om Kronofogdemyndigheten (KFM) företar utmätning hemma hos er för din sambos skulder måste du med andra ord kunna visa att viss egendom tillhör dig. Det gör du med till exempel ett kvitto eller ett kontoutdrag där det framgår att du betalat för egendomen.

Vad avser ert gemensamma hus gäller följande:

När en fastighet ägs av två personer gemensamt och en andel av fastigheten svarar för en fordran kan KFM på yrkande av utmätningsborgenären eller någon av delägarna förordna att hela egendomen skall säljas, 8 kap 8 § UB. Din halva av intäkterna kan dock inte användas för att betala din sambos skulder utan skall redovisas till dig. Har ni ytterligare skulder (t ex fastighetslån) som fastigheten är ställd som säkerhet för skall såklart även dessa borgenärer få betalt ur köpeskillingen.

Du hittar utsökningsbalken https://lagen.nu/1981:774.

Med vänliga hälsningar

Kristina LjungströmRådgivare