FrågaARKIVÖvrigt28/05/2006

Var kan man hitta avgöranden från HD?

Hej. Hur och i vilka former är avgöranden i HD tillgängliga, exempelvis vad gäller arbetskade ersättning?

Lawline svarar

Avgöranden från HD publiceras i Nytt Juridiskt Arkiv, NJA, och kan lånas på biblioteken. Det går även bra att hitta de senaste årens rättsfall på olika betaltjänster på internet, t.ex. Rättsbanken och Thomson Fakta (se http://www.thomsonfakta.se/juridik ). Domstolsverket publicerar dock helt gratis svensk rättspraxis och de avgöranden från HD som finns tillgängliga på deras sida finns i heltext från och med 1993. Lagrummet.se är ingångssidan för det offentliga rättsinformationssystemet, så ta en titt där och leta dig fram till det som du söker. Kom även ihåg att Arbetsdomstolens avgöranden också finns publicerade och att det du söker kan finnas där. Mvh
Anna BergmanRådgivare