Hur påverkar betalningsanmärkning mig som företagare?

hej!

Min fru har "klantat" sig med en bet. som nu har gått till betalningsanmärkning! (grrrrr) Vad kommer det att innebära för Mig som privatperson samt som Egenföretagare?? Hoppas på snabbt å bra svar!

mvh Daniel

Lawline svarar

Hej!

Om räkningen var ställd till din fru påverkar det inte dig eftersom betalningsanmärkningar är personliga.

Om räkningen var ställd till dig påverkar det i princip inte din verskamhet om den utgör en juridisk person.

Men om ditt företag ex. är en enskild firma (ingen juridisk person) så kan en betalningsanmärkning anknuten till dig påverka om du ska ansöka om lån etc.

Om det är kronofogden som utfärdat betalningsanmärkningen så ligger den dold för andra så länge du inte har någon annan betalningsanmärkning eller får en ny utfärdad under tiden, då kommer båda bara synliga får den som söker kreditupplysning på dig.

Mvh

Jimmy SchiöldRådgivare