FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/02/2009

Vräka sambo?

Hej! Jag undrar om jag kan vräka min sambo? Jag köpte en lägenhet (bostadsrätt) i Augusti min mamma står för lånet, och enbart jag står på kontraktet. Min fd. har sin adress där men står inte med på kontraktet. Det var nu två månader sedan det tog slut och han vägrar flytta. Måste jag nu sälja lägenheten? eller har jag rätt att låta honom flytta? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Som ägare av bostadsrätten är du att betrakta som hyresvärd för din sambo och han som din hyresgäst i andrahand. Eftersom du så att säga hyr ut en del av din egen bostad har din sambo inget besittningsskydd, d.v.s. ingen rätt till automatisk förlängning av hyreskontraktet 12:45 st. 1 p. 3 JB. Det skydd din sambo har är istället rätten till uppsägningstid. Om inget annat avtalats (vilket torde vara normalfallet mellan sambor) har han rätt till en uppsägningstid på tre månader från det månadsskifte som inträffar närmast efter uppsägningen, 12:4 st. 1 p. 1 JB. Uppsägningen ska vara skriftlig om din sambo bodde hos dig i mer än tre månader i följd och delges din sambo, 12:8 JB. Om han efter denna tid ännu vägrar flytta kan det bli aktuellt att begära handräckning enligt lagen 1990:746 om betalningsföreläggande och handräckning. Du bör även notera att om du förvärvade lägenheten för att ni skulle bo tillsammans i den så kommer den att anses som samboegendom enligt 3 § Sambolagen och därmed ingå i en bodelning 8 § Sambolagen - såvida ni inte har ett samboavtal som gör bostadsrätten till enskild egendom 9 § Sambolagen. En begäran om bodelning måste dock göras inom ett år, 8 § 1 st. Sambolagen. Beroende på hur länge ni varit samboende och med tanke på att förhållandet upphörde relativt kort tid efter lägenhetsköpet kan det vara möjligt att jämka (sätta ned) eventuell ersättning till din sambo för hans del i bostadsrätten, 15 § Sambolagen. Lycka till! M.v.h.
Sofia Waadeland GrönesjöRådgivare