Möjlighet till skadestånd för brott

Hejsan jag har lite frågor om sveda och värk eller skadestånd. En person har gjort olaga hot 3 gånger på mig och min flickvän, sedan lätt misshandel, sedan kränkning, sedan hemfridsbrott, sedan förtal och detta är polisanmält hos mölndals polisstation. Vill veta om jag kan kräva skadestånd?

Vad kan man begära för summa?

M.V.H.

Lawline svarar

Hej!

Enligt Skl 2:3 har du möjlighet att få s.k. kränkningsersättning för vissa brott som innebär en allvarlig kränkning mot person, frihet, frid eller ära.

Storleken på ersättningen bestäms efter objektiva grunder, dvs vilken kränkning som typiskt sett uppkommer vid ett visst brott och inte i det enskilda fallet,

Möjlighet finns även att begära skadestånd enligt Skl 5:2 för sveda och värk dvs fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur.

Därmed har du möjlighet att få skadestånd för de brott personen gjort sig skyldig till.

Dock är det svårt att nämna någon summa som kan bli aktuell då skadestånd är mycket inviduellt och ändras från fall till fall.

Skadeståndslagen (1972:207), Skl hittar du https://lagen.nu/1972:207

Mvh

Dennis CarlssonRådgivare