FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag25/11/2008

Primärt och solidariskt ansvar i handelsbolag

om man varit delägare i ett handelsbolag med en kompanion och har en gemensam skuld får inkasso bolaget lägga över skulden på mig i mitt andra bolags namn utan att jag vet om det och den andra slipper skulden helt inkasso bolaget säger att han inte behöver ta på sig skulden bara jag och mitt nya bolag ?

Lawline svarar

Hej,

För handelsbolag gäller att bolagsmännen, parallellt med bolaget, svarar primärt och solidariskt för bolagets förpliktelser. Detta är en regel, mycket särpräglad för handelsbolagsrätten. Se vidare i 2 kap 20 § lagen om handelsbolag och enkla bolag, https://lagen.nu/1980:1102 .

Att ansvaret är primärt innebär, att bolagets borgenärer kan välja vem de vill vända sig till för att kräva betalning, dvs. till själva bolaget, eller till någon av bolagsmännen. Inkassobolaget har således rätt att välja att vända sig endast till dig, i egenskap av bolagsman i ditt förra handelsbolag. De skulle även kunna välja att vända sig både till bolaget, dig och din kompanjon samtidigt och låta den betala som förmår. Men de har inte rätt i att din kompanjon inte behöver ta på sig skulden alls, vilket jag återkommer till nedan.

Att ansvaret är solidariskt innebär, att var och en av bolagsmännen, dvs. du och din kompanjon, är skyldig att betala borgenärens HELA fordran. Jag råder dig därför att betala skulden så snart som möjligt innan den ökas på ytterligare av inkassoavgifter, eller går till kronofogden.

Förutsatt att skulden uppkommit för bolaget medan du var bolagsman, gäller detta ansvar även om du inte är delägare i handelsbolaget längre.

Att ansvaret är solidariskt innebär självklart inte att du även slutligen, ensam ska behöva stå för hela skulden. Den slutgiltiga fördelningen ska nämligen sedan ske mellan de solidariskt ansvariga, dvs. mellan dig och din kompanjon. Utgångspunkten är att kostnaden ska belasta bolaget. Om det inte finns några medel att hämta där, ska skulden fördelas lika emellan er.

Om din kompanjon inte skulle gå med på att betala sin del av skulden till dig borde du ansöka om ett betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten. Om din kompanjon inte bestrider betalningsföreläggandet meddelar kronofogdemyndigheten ett utslag.

Detta kan användas för att driva in skulden genom att t ex begära utmätning hos din kompanjon, vilket görs med hjälp av kronofogdemyndigheten mot en avgift. Om din ansökan om betalningsföreläggande däremot bestrids av denne hamnar tvisten i tingsrätten.

Förfarandet regleras i lagen om betalningsföreläggande och handräckning, https://lagen.nu/1990:746 .

Kronofogdemyndigheten når du via deras hemsida, http://kronofogden.se/ .

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Joanna DrewertRådgivare