Återkallelse av körkort

Jag har fått körkortet återkallat pga att jag hade slitna däck fram. Är det så brottsligt att länsstyrelsen har rätt att återkalla ?

Har inga andra förseelser registrerade. Absurt tycker jag.

Detta skedde vi sk flygande besiktning.

Lawline svarar

Hej!

Att ha slitna däck anses som ett brott mot en väsentlig regel som är av betydelse ur trafiksäkerhetssynpunkt. Detta stadgas i körkortslagen 5:3 fjärde punkten. Förseelsen ger länsstyrelsen rätt att återkalla ditt körkort, se här https://lagen.nu/1998:488#K5.Om ditt körkort är återkallat i högst tolv månader utfärdas ett nytt körkort så fort länsstyrelsen beviljat körkortstillstånd. Om körkortet återkallats i mer än 12 månader krävs nytt förarprov för att körkortstillstånd ska beviljas.

Med vänliga hälsningar

Carolina WaltherRådgivare