FrågaKÖPRÄTTÖvrigt05/11/2008

Äganderättsförbehåll

Bolag A sältjer till Bolag B som är återförsäljare. Bolag B har sålt varan till slutkund. Vem har äganderätten om Bolag B inte fullföljer sin betalning till Bolag A? Kan man formulera äganderättsförbehåll så att varan ej kan vidareförsäljas utan att full betalning har skett till Bolag A från Bolag B?

Lawline svarar

Ett äganderättsförbehåll innebär enligt 54 § 4 st KöpL att säljaren förbehåller sig rätten att häva ett köp då varan kommit i köparens besittning, se https://lagen.nu/1990:931. För att hävningsrätten skall kunna utnyttjas krävs att köparen begår ett väsentligt avtalsbrott, t.ex. låter bli att betala. Förbehållet måste uppfylla vissa krav för att vara giltigt: - förbehållet måste upprättas vid avtalets tillkomst (alltså då Bolag A säljer varan till Bolag B) - det måste klart framgå att det är ett äganderättsförbehåll - förbehållet måste innehålla ett förbud mot att varan konsumeras, säljs vidare eller sammanfogas/blandas med annan egendom. För att äganderättsförbehållet skall vara giltigt måste det alltså innehålla ett förbud mot vidareförsäljning. Om så ändå sker är förbehållet ogiltigt och Bolag A kan inte åberopa äganderätt till varan gentemot slutkunden. Detta gäller även om Bolag B inte fullföljer sin betalning till Bolag A. Förbudet mot sammanfogning med annan egendom aktualiseras t.ex. då varan är en spis som monterats i en fastighet. Spisen anses då tillhöra fastigheten och äganderättsförbehållet blir ogiltigt enligt 2 kap. 5 § JB, se https://lagen.nu/1970:994. Däremot anses maskiner som sålts med äganderättsförbehåll och därefter monterats i en industrifastighet, inte utgöra tillbehör till fastigheten så länge förbehållet gäller enligt 2 kap. 4 § JB, se https://lagen.nu/1970:994. I dessa fall är alltså förbehållet fortsatt giltigt. Med vänlig hälsning
Maria HolmeRådgivare