FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt14/04/2006

Försäljning av samägd jordbruksfastighet

Jag äger en jordbruksfastighet gemensamt med mina fyra syskon. Jag äger 2/5 och mina övriga syskon äger 1/5 vardera. Kan någon av dem mot de övrigas vilja sätta ut fastigheten till försäljning?

Lawline svarar

För gemensamt ägd fast egendom tillämpas, om inte överenskommelse träffats om annat, bestämmelserna i lag om samäganderätt (SamL). (Lagtexten finner du http://lagen.nu/1904:48_s.1#P1 ) För fast egendom, taxerad som jordbruksenhet och samfällt ägd av minst tre personer, gäller dock inte 2-6 §§ SamL. Det är just 6 § som är av intresse för dig. Istället skall lag om förvalting av vissa samägda jordbruksfastigheter tillämpas. (Se lagtexten http://lagen.nu/1989:31#P1 och dess 1 §) Lagen är tvingande och kan alltså inte, som SamL, åsidosättas genom avtal. Enligt lagens 13 § kan varje delägare hos tingsrätten begära att fastigheten för gemensam räkning försäljs på offentlig auktion. Dock skall rätten inte besluta om försäljning, om någon av de andra delägarna visar synnerliga skäl därför. Vad som utgör "synnerliga skäl" är i detta avseende svårt att veta. Enligt ett avgörande från Högsta domstolen rörande samma lydelse i 6 § SamL, kan tvingande ekonomiska, t.ex. ett särskilt dåligt kojunkturläge, eller sociala skäl tala för att anstånd skall meddelas. (NJA 1974 s 490) Enligt 7 § SamL kan också en annan delägare inför rätten istället för försäljning begära klyvning av fastigheten. Rätten att för varje enskild delägare ensidigt begära försäljning av en samägd jordbruksfastighet, går alltså inte att avtala bort. Dock finns möjlighet att mellan ägarna avtala om en förköpsrätt för dessa sinsemellan. Detta, om någon av övriga delägare utnyttjar sin förköpsrätt, förhindrar att hela fastigheten måste säljas.
Joel LaackRådgivare