FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/07/2008

Rättegångskostnader vid överklagan

Om man förlorar i ett mål i tingsrätten där man är kärande och sedan vinner samma mål i hovrätten, vem ska då stå för rättegångskostnaderna i dels tingsrätten och hovrätten. Kan man alltid räkna med rättshjälp? MVH

Lawline svarar

Hej! Om man vinner ett mål efter överklagan betalar motparten rättegångskostnaden för både processen i tingsrätten och hovrätten. Man kan inte alltid räkna med rättshjälp, det beror på vad frågan gäller, hur hög din inkomst är och om du har en försäkring som innefattar rättsskydd. Mer information finns här: http://www.dom.se/templates/DV_InfoPage____741.aspx Med vänlig hälsning
Rådgivare