FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/06/2008

Lång uppsägningstid

Hej, Jag har skrivit på ett anställningsavtal där det står att jag vid uppsägning (från min sida) har en betydligt längre uppsägningstid än vad LAS föreskriver. Jag har ingen företagsledande ställning och företaget jag jobbar på har inget kollektivavtal. Nu har jag hittat ett nytt jobb, som inte är konkurrerande. Min nya arbetsgivare vill att jag börjar så snart som möjligt. Så min fråga, Kan längre uppsägningstid för uppsägning från min sida (en försämring för mig) avtalas om i enskilda anställningsavtal? Finns det i så fall ett max för hur lång tid detta är?

Lawline svarar

Hej, Grundprincipen inom svensk rätt är att avtalsfrihet råder med vissa inskränkningar reglerat i lag. En sådan skyddslagstiftning är just LAS som ger arbetstagaren ett visst skydd mot sin arbetsgivare. (Lag om anställningsskydd, hittar du https://lagen.nu/1982:80)LAS ger dock endast en rättighet till en minsta tillåtna uppsägningstid för både arbetsgivare och arbetstagare. Att ni i ditt fall har avtalat om en längre uppsägningstid än vad LAS kräver är därför ingenting som kan angripas med hjälp av de reglerna. Den avtalade uppsägningstiden skulle eventuellt kunna ses som ett oskäligt avtalsvillkor och därmed jämkas enligt Avtalslagen § 36. Utgången av detta är dock svårt att på förhand avgöra. Framförallt beror det nog mycket på hur pass mycket längre uppsägning ni har avtalat om. Det finns alltså ingen maxtid för hur lång uppsägningstid man får ha utan är fritt för parterna att avtala om. Huruvida det skulle kunna anses vara ett oskäligt avtalsvillkor, är en helhetsbedömning som måste göras i det enskilda fallet och svårt att svara på utan mer information. Med vänlig hälsning,
Anna AnderssonRådgivare