FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/07/2008

Värdering av inre lösöre vid bodelning

'hur värderas det inre lösöreet vid en bodelning orsakat av skiljsmässa

Lawline svarar

Det finns inga lagar som reglerar värderingen av det inre lösöret. Däremot skall värderingen ske med utgångspunkt i förhållandena den dagen då talan om äktenskapsskillnad väcktes. (9:2 äktenskapsbalken, se https://lagen.nu/1987:230#K9) Utgångspunkten är att marknadsvärdet ligger till grund för värderingen av lösöre. Så är fallet vid värdering av bilar, båtar etc. När det gäller inre lösöre skulle dock värdet bli mycket lågt om man utgick ifrån marknadsvärdet. Det vanligaste är att man här istället utgår från bruksvärdet. Detta värde inriktar sig på det upplevda värdet lösöret har hos ägaren (affektionsvärde borträknat), till skillnad från marknadsvärdet där värderingen utgår från en utomståendes uppfattning om lösörets värde. Vänligen
Ludvig FrithiofRådgivare