FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt04/09/2008

Skadestånd till inbrottstjuv

Detta ar antagligen en skrona, men kan detta verkligen stamma? En inbrottstjuv bryter sig in i din bostad och bar ut din TV, han halkar pa din trapp och bryter foten pa grund av att du inte sandat och du blir skadestandsskyldig, eller om inbrottstjuven blir biten av din hund. Kan detta verkligen stamma att du som agare av fastigheten kan kravas pa skadestand av nagon som stjal din egendom? Det vore jattebra om detta blev klarlagt. For ovrigt, hatten av for en mycket vettig websida!

Lawline svarar

Hej och tack! Ägaren är ansvarig för fastighetens underhåll och kan bli skadeståndsskyldig gentemot besökare som halkar. Men när det gäller kvalificerat obehöriga besökare som inbrottstjuvar utgår inget skadestånd p.g.a. vårdslöst handlande. Om tjuven däremot skadar sig p.g.a. ägarens uppsåtliga handlande, te.x. en uppsatt fälla eller liknande, kan ägaren bli skadeståndsskyldig. Vad gäller hundbettet, däremot, har ägaren strikt ansvar, oberoende av vållande, vilket innebär att hundägaren kan bli skadeståndsskyldig t.o.m. gentemot en inbrottstjuv. Tillämpligt lagrum är 19 § lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter, se https://lagen.nu/2007:1150 Med vänlig hälsning,
Kristine ErlandssonRådgivare