FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/12/2008

Uppsägning av tidsbegränsat anställningsavtal

Hej! Jag har för tillfället ett mammavik som enligt kontraktet gäller "dock längst tom 080901". Jag är nu gravid och kommer därför behöva gå på mammledighet i början på juni. Hur funkar det då med vikariatet? Jag antar att avslutas i samband med att jag slutar eller är jag faktiskt anställd tom 080901? Tacksam för svar! Vänlig hälsning Sandra

Lawline svarar

Hej Sandra, din anställning är en tidsbegränsad anställning enligt 5 § LAS. Den gäller fram till och med det datum ni avtalat, dvs 090901 (vilket jag antar att datumet skall vara?). En tidsbegränsad anställning upphör utan föregående uppsägning vid anställningstidens utgång eller när arbetet är slutfört, om inte annat har avtalats eller följer av 5 § andra stycket eller 6 §, vilket inte verkar vara är fallet för dig. Om arbetsgivaren vill avsluta en tidsbegränsad anställning i förväg måste arbetsgivaren ha avtalat om en uppsägningsregel och dessutom ha saklig grund för uppsägningen. Observera att det kan finnas bestämmelser i kollektivavtal om att uppsägning kan ske även av tidsbegränsad anställning. Sådana avtalsregler gäller då i stället för vad som regleras i LAS.
Mia ÖrnfeldtRådgivare