FrågaSKATTERÄTTÖvrigt08/05/2008

Preskription av skattebrott och skattefordringar

Om en person arbetat utomlands och borde betalt skatt i Sverige för detta arbete, är all risk för straff eller "efterbeskattning" preskriberat fem år efter beskattningsårets utgång om ingen tidigare ifrågasatt utebliven skatt?

Lawline svarar

Vad gäller skattefordringarna så preskriberas de normalt efter fem år ( d.v.s. fem år efter utgången av det kalenderår då den förföll till betalning) enligt 3 § lag om preskription av skattefordringar, som du hittar http://www.lagen.nu/1982:188 . I andra och tredje stycket i samma paragraf finns vissa undantag från huvudregeln. I samma lag, 7 § finns bestämmelser om Skatteverkets rätt till beslut om förlängning av preskriptionstiden. Vad gäller brottsliga gärningen så regleras preskription av denna i 35 kap. brottsbalken, som du hittar http://www.lagen.nu/1962:700 . Av 35 kap. 1 § framgår att preskriptionstiden är knuten till det straff som högst kan följa på brottet, vilket framgår av skattebrottslagen, som du hittar http://www.lagen.nu/1971:69 . För ett brott som exempelvis skattebrott (2 § skattebrottslagen) som har ett maxstraff på 2 års fängelse föreskrivet, så är preskriptionstiden 5 år enligt 35 kap. 1 § 2 p, brottsbalken. För grovt skattebrott däremot så är preskriptionstiden 10 år, enligt 35 kap. 1 § 3 p, brottsbalken, eftersom brottet har ett maxstraff på 6 års fängelse, enligt 4 § skattebrottslagen. I skattebrottslagen finns även andra brott som kan vara aktuella, men principen för hur man beräknar preskriptionstiden är densamma för samtliga dessa brott och framgår, som tidigare nämnts, av 35 kap. 1 § brottsbalken. För skattebrott gäller dock vissa särskilda bestämmelser för hur preskriptionstiden avbryts och för hur preskriptionstiden i vissa fall kan förlängas. Dessa framgår av 14 §- 14 c§ skattebrottslagen. Här framgår bl.a att preskription av skattebrott kan hindras redan genom att den misstänkte delges misstanke om brottet. (I 35 kap. 1 § stadgas att den misstänkte måste ha häktats eller erhållit del av åtal om brottet för att preskriptionen ska hindras.) Vidare så har preskriptionstiden för de "mildare" skattebrotten förlängts genom 14 § skattebrottslagen. Detta innebär att den kortare, tvååriga preskriptionstiden enligt 35 kap 1 § 1 p, Brb, som i normala fall skulle gälla för brott som inte kan leda till mer än 1 års fängelse, har satts ur spel. Istället gäller för samtliga skattebrott en kortaste preskriptionstid på fem år. Vänlig hälsning
Rådgivare