FrågaARKIVÖvrigt24/03/2006

Hur länge har man rätt att kräva registeruttdrag?

Hur långt tillbaka har en socialtjänstarbetare rätt att kräva "registerutdrag" från arbetsförmedling och bankkonto???? Hoppas ni kan svara snabbt för det brinner i knutarna....

Lawline svarar

Hej! Om uppgifterna finns lagrade har socialtjänsten rätt att kräva ut dem om det inte strider mot några särsklilda bestämmelser, det är relativt svårt att svara då du är såpass vag i din fråga, men kort och gott: Uppgifter får enligt 9§ i. personuppgiftslagen sparas så länge som det är nödvändigt med hänsyn till ändamålen för behandlngen. Om uppgifterna fortfarande finns sparade och socialtjänsten har rätt att begära ut dem finns inget som hindrar i dem ditt fall så som det tycks verka nu. Hör gärna av dig med ytterligare frågor Med vänlig hälsning
Rådgivare