FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 09/05/2008

Saklig grund för uppsägning samt uppsägningstider

Har en arbetsgivare rätt att säga upp en anställd under tiden som han är sjukskriven? Hur lång uppsägningstid gäller om det inte finns någon sådan inskriven i anst. kontraktet?

Lawline svarar

Hej! Enligt reglerna som uppställs i lagen om anställningsskydd, LAS, se http://lagen.nu/1982:80, följer att en uppsägning rättsligt måste vara antingen på grund av personliga skäl eller på grund av arbetsbrist. Emellertid förutsätter båda typerna av uppsägningar en saklig grund, se 7 § LAS. Prövningen av om saklig grund föreligger vid uppsägning pga. personliga skäl kan delas upp i 5 olika moment. I första hand är arbetsgivaren (AG) skyldig att uppge skälen för uppsägningen och följa vissa formkrav, se 9 § LAS. Det andra momentet innebär att AG måste uppge acceptabla skäl för uppsägningen. De får t.ex. inte grunda sig på kön, etnisk tillhörighet, sexuell läggning eller medlemskap i fackförening. Vidare får inte grunden utgöras av falska rykten eller lösa antaganden. Som fjärde moment kan man säga att en intresseavvägning måste göras. AG måste innan han säger upp någon ta hänsyn till arbetstagarens intresse av att behålla anställningen. Avslutningsvis måste AG överväga alla skäliga möjligheter att genomföra förändringar utan att säga upp en arbetstagare, man talar om AG:s lojalitetsplikt gentemot arbetstagaren. Detta kommer bäst till uttryck i 7 § st 2 LAS. Vad gäller uppsägning pga. arbetsbrist kan sägas att samma typ av saklighetsprövning som ovan presenterats, även gäller här. Men det skiljer sig väsentligt när det kommer till intresseavvägningen mellan AG och arbetstagaren. Uppsägning pga. arbetsbrist godtas i princip som saklig grund för uppsägning. Även här gäller det att AG försöker bereda arbetstagaren annat arbete hos sig istället för att säga upp denne. Dock sträcker sig inte lojalitetsplikten lika långt vid dessa typer av uppsägningar som vid uppsägning pga. personliga skäl. Uppsägningar pga. arbetsbrist får inte göras för säkerhets skull utan ska vara grundade på företagsekonomiska överväganden. Vid fall då en sjukskriven faktiskt blir uppsagt under den tiden denne är borta, torde höga krav ställas på att uppsägningsskälen anges. Detta hjälper till att klargöra om huruvida det rör sig om en fingerad arbetsbristuppsägning, vilket innebär att man döljer de verkliga skälen till uppsägningen genom att hävda att det föreligger arbetsbrist. Vidare måste turordningsreglerna beaktas. Dessa bygger på en först- in- först- ut princip, se närmare därom i 22 § LAS. Den arbetstagare som är sjukskriven åtnjuter inte någon särställning i detta sammanhang. Alltså skall samma regler gälla vid uppsägningen av en sjukskriven arbetstagare som det ska göras vid en icke sjukskriven sådan. Vad gäller uppsägningstiden är den som huvudregel 1 månad enligt 11 § LAS. Men sedan skiftar tiderna beroende på hur länge den enskilde varit anställd hon AG. Vidare stadgas i 12 § LAS att den uppsagde har rätt att få ut lön under den uppsägningstiden. Dessa regler om uppsägningstiden gäller om inget annat är avtalat i anställningskontraktet. Med vänliga hälsningar
Ani BabakhanlooRådgivare