FrågaPROCESSRÄTTVittna19/06/2015

5th Amendment of the United States Constitution – finns något liknande i Sverige?

Hej!

Har man rätten att neka att besvara frågor från polisen om man inte är misstänkt för något brott likt den rätt man har i USA enligt " 5th Amendment of the United States Constitution" Som personen i filmen hänvisar till. https://youtu.be/NrlrUy9Avmc

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Efter att ha sett filmen en gång så kan jag inte höra att personen hänvisar till "5th Amendment". 5th Amendment innebär att en personen inte kan tvingas att vittna mot sig själv eller tvingas svara på frågor som innebär att personen erkänner brott.

I Sverige kan ingen tvinga dig att prata, inte ens polisen. Du kan därför – precis som i filmen – vägra säga mer än "jag svarar inte på frågor". Om du däremot är under ed, till exempel som vittne under en rättegång så måste du svara på frågorna, annars riskerar du vite och att häktas i upp till 3 månader (36 kap. 21 § RB). Det finns dock enligt 36 kap. 6 § RB en möjlighet att vägra yttra sig. Det är, likt 5th Amendment, om vittnet eller någon till vittnet närstående har gjort något brottsligt eller vanärande.

Således kan det tyckas som att man i Sverige har samma rättighet som i USA att inte svara på frågor av en polis på gatan och inte behöva röja sina egna brott i domstol.

Lawline RådgivareRådgivare