Testamente och pensionsförsäkring

Hej! Vad händer med min privata pensionsförsäkring om jag dör och ej har testamente? Jag har inga barn men en sambo.

Lawline svarar

Hej!

Jag är tveksam till om du kan förfoga över pensionsförsäkringen genom testamente.

Jag tycker att du bör höra med det företag som har hand om din pensionsförsäkring. Beroende på vilka val man har gjort eller inte gjort när det gäller försäkringar av det slaget kan det finnas återbetalningsskydd till i första hand make/sambo och i andra hand barn, som gäller enligt försäkringsbolagens egna villkor.

Med vänliga hälsningar

Rådgivare