FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt31/03/2008

Samägandelagen

Min exfru och jag är skilda sedan 2005. Då bodelades all egendom utom en sommarstuga. Vi skulle försöka dela på nyttjandet. Jag vill nu köpa ut henne, men hon vill inte att jag ska ha den, hon vill att den ska säljas. Vilka regler gäller?

Lawline svarar

Hej, När det finns två ägare till en sommarstuga så blir Lagen om samägande tillämplig, http://www.lagen.nu/1904:48_s.1 . Om din exfru vill sälja kan hon ansöka hos tingsrätten om att fastigheten skall säljas på offentlig auktion. Både du och din exfru kan sedan ansöka om att domstolen skall fastställa ett lägsta pris på fastigheten. Förfarandet ovan gäller förutsatt att ni inte avtalat om att använda ett annat förfarande vid försäljning. Mitt råd är att du via bulvan köper sommarstugan på auktionen. Genom detta upplägg kan du undvika att din exfru trissar upp priset för att det är du som bjuder. Det krävs givetvis att du litar på din bulvan. Lycka till! Hälsningar
Albert RoosRådgivare