Avhysning från förrådsutrymme

Ett vindsförråd tillhör mig men ockuperas av en annan bostadrättsägare. Styrelsen har tagit ett beslut om att hon måste utrymma förrådet och endast använda sitt eget förråd. 20 dagar har gått sedan beslutet togs men hon har inte flyttat. Hon säger att hon kanske har tid om en månad, kanske inte. hur kan vi komma åt utrymmet som är vårt nu? hennes förråd står tomt medan våra saker står överallt i vindskorridoren.

Lawline svarar

Hej,

Personen som ockuperar förrådet gör sig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande enligt Brottsbalken 8:8, http://www.lagen.nu/1962:700#K8P8, då hon genom att inte flytta sina saker rubbar din besittning till förrådet. Har hon fortfarande inte flyttat sakerna råder jag dig att ansöka om handräckning hos kronofogdemyndigheten vilket med andra ord innebär att du ansöker om att kronofogdemyndigheten skall avhysa henne från förrådet. Blanketter finns att ladda ner på kronofogdemyndighetens hemsida, http://kronofogden.se/, för den blankett som är aktuell i ditt fall klicka, http://kronofogden.se/blanketterbroschyrer/allablanketter/9012.4.3a7aab801183dd6bfd380003332.html, ladda sedan ner blanketten och fyll i ruta 8 om avhysning samt 1-2 för dina och svarandens personuppgifter. Mer information finns i broschyren. Känner du dig osäker så råder jag dig att ringa till kronofogdens kundcenter för vidare vägledning. Telefonnumret är 0771 - 73 73 00 och telefontiden är måndag-fredag mellan 08.00-18.00.

Med vänlig hälsning

Siri MårtenssonRådgivare