FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt03/02/2008

Uppsägning av hyresavtal samma dag som det ingicks

Hej! Jag har skrivit på ett kontrakt om att hyra en bostad från den åttonde januari. Detta skickades till mig med post, varpå jag skrev under och skickade tillbaka till hyresvärden som tidigast fick det den 14:e januari. Samma dag, den 14:e sa jag upp bostaden. Jag har inte varit där, inspekterat eller fått nycklar. Har detta någon betydelse eller gäller den uppsägningstid som angavs i kontraktet (trots att det sades upp samma dag?)

Lawline svarar

Hej! När kontraktet kom hyresvärden tillhanda uppstod ett giltigt avtal. Du hade kunnat "återta" avtalet genom att meddela hyresvärden att du inte längre var intresserad, förutsatt att detta skett senast samtidigt som han fick ditt undertecknade kontrakt. Din uppsägning kan inte tolkas som ett sådant "återtagande". Uppsägningstiden för en lägenhet är som mest tre månader (eller den kortare tid som avtalats). Du kommer bli skyldig att betala hyra för denna tid om hyresvärden kräver det. MVH
Jon ÖstremRådgivare