FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/01/2008

Köp "fritt säjarens lager"

om ett företag väljer leveransvillkoret frittlager och varorna blir skadade på vägen till köparen. vem bär då ansvaret?

Lawline svarar

Vid köp fritt från säljarens fabrik/lager, eller som det också kallas, "Ex Works" (EXW) är en leveransklausul som syftar till att fördela risken vid varans transport. Säljaren behöver endast ha varan packad och redo för transport. Just vid EXW står köparen faran för godset under hela transporten. Om du inte skall hämta varan själv så är du hänvisad till den speditör du använder dig av (t ex Posten AB) om det skulle vara så att varan blir skadad. Med vänlig hälsning
Andreas HeedRådgivare